en kunstenaar Thomas Leveritt om mensen te informeren over de schadelijke invloed van zonnestralen met behulp van UV-opnametechnieken. De video toont hoe de zonbescherming de UV-stralen absorbeert om zo de huid donkerder te laten lijken. We hopen dat deze campagne mensen beter informeert over de blootstelling van hun huid aan UV-straling zonder de nodige bescherming. Ons doel is om het verantwoordelijke gebruik van zonbescherming te promoten.
WAAROM VOELT NIVEA ZICH VERANTWOORDELIJK OM MENSEN TE INFORMEREN OVER DE RISICO’S VAN UV-STRALEN?
Al meer dan 55 jaar staat NIVEA Sun voor efficiënte zonbescherming en is het de wereldwijde marktleider in zonneproducten. Als huidige wereldwijde marktleider richten we onze aandacht op huidbescherming, iets waar we meer dan welk merk ook in geloven. Helaas zijn er nog teveel mensen wereldwijd die hun huid niet voldoende beschermen wanneer deze wordt blootgesteld aan UV-stralen. Onze onderzoeksresultaten tonen aan dat de hoofdreden het gebrek aan bewustwording is van zowel de impact van UV-straling als de manier waarop zonbescherming functioneert. We willen dus bewustwording promoten met deze campagne, zodat iedereen veilig kan genieten van elk zonnig moment.
WAT IS HET HOOFDDOEL VAN DEZE CAMPAGNE?
Met deze campagne willen we aantonen dat gebruikers van zonbescherming het juiste doen. Daarnaast willen we mensen die nog geen zonbescherming gebruiken, aantonen hoe belangrijk het is om zich te beschermen tegen UV-stralen. We maakten opnames met een UV-camera om het effect van zon op onze huid en het gebruik van beschermende zonnecrèmes aan te tonen. Naast het technische gedeelte filmden we ook de reacties van mensen terwijl ze zich bewust worden van de eigenlijke impact. De oprecht en authentieke reacties van de gefilmde mensen spelen een centrale rol in de campagne. Zo willen we meer mensen aanzetten om hun huid te beschermen tegen de zon.
GEBRUIKEN DE ONDERZOEKERS BIJ NIVEA NIET ONGEVEER DEZELFDE TECHNIEKEN OM UV-SCHADE AAN TE TONEN? WAS HET NIET MOGELIJK OM EEN SOORTGELIJKE CAMPAGNE OP TE STELLEN ZONDER DE HULP VAN LEVERITT?
Uiteraard was deze techniek ons niet onbekend. We verkozen echter de artistieke creativiteit van Thomas en waren vanaf het begin enorm gefascineerd. Thomas Leveritt gebruikt de UV-camera’s op een unieke manier in zijn interactie met mensen. Hij kan zowel realistisch als emotioneel weergeven hoe UV-stralen een impact hebben op de huid en hoe zonbescherming kan bijdragen tot het beperken daarvan. Maar het belangrijkste is dat hij oprechte en authentieke reacties kan teweegbrengen en vastleggen. Verder is hij heel betrokken bij de ‘Social Web’ gemeenschap en wordt hij gerespecteerd voor zijn werk. Zijn video “How the sun sees you”, die hij op YouTube postte, werd maar liefst 14 miljoen keer bekeken in een maand. Hijzelf en de boodschap die hij wil overbrengen zijn dus reeds bekend bij een heel breed publiek.
HOE KWAM DEZE SAMENWERKING TOT STAND?
In augustus 2014 poste Thomas Leveritt zijn video “How the sun sees you” op YouTube. In die video gebruikt hij een verbazingwekkende methode om het effect van UV-stralen op de huid aan te tonen, en hoe je dit kunt beperken met behulp van zonnecrème. Kort nadat de video online stond, namen we contact met hem op en al snel werd duidelijk dat we op dezelfde golflengte zaten. We kwamen overeen om zijn techniek te gebruiken en verder uit te werken. Thomas is de eigenlijke uitvinder van deze techniek. We geloven dat de oprechte en authentieke reacties van de personages op hun eigen beelden, meer mensen kunnen overtuigen om hun huid te beschermen tegen UV-stralen.
HOE WERKT EEN UV-CAMERA?
We kunnen het onzichtbare UV-spectrum van zonlicht met deze camera zichtbaar maken. Daarnaast toont het de interactie tussen UV-licht en de huid. In normale omstandigheden kan een gewone camera dit lichtspectrum niet vastleggen. Daarom is een speciale camera en een reeks filters nodig om enkel het UV-licht zichtbaar te maken. Deze camera kan op een zonnige dag buiten gebruikt worden of in een kamer met speciale UV-verlichting.
WAAR WORDEN UV-CAMERA’S NORMAAL VOOR GEBRUIKT?
Beiersdorf paste deze methode reeds toe voor de ontwikkeling van nieuwe zonbeschermingsproducten om pigmentvlekken, veroorzaakt door UV-stralen, zichtbaar te maken op de huid.
KAN EEN SMARTPHONECAMERA OF DIGITALE CAMERA SOORTGELIJKE BEELDEN VASTLEGGEN?
Nee. UV-camera’s gebruiken een speciale filter die enkel het UV-licht opvangt. Smartphones en compacte digitale camera's gebruiken een soortgelijke filter die deze stralen blokkeert.
WAT IS ER PRECIES TE ZIEN OP DE UV-BEELDEN?
De pigmentatie van de huid wordt weergegeven door UV-technieken. In vergelijking met normale verlichting, lijkt een lichte huid erg bleek en een gekleurde huid donkerder. Oneven, gevlekte pigmentatie is een teken van UV-schade en komt vooral voor waar de huid vaak in aanraking komt met UV-stralen, zoals het gezicht of de handen.
MOETEN MENSEN MET SPROETEN OF VERSPREIDE PIGMENTATIE ZICH ZORGEN MAKEN?
Pigmentatie is een teken dat de huid reeds eerder aan teveel UV-straling werd blootgesteld. Baby's en peuters hebben een egale huidkleur op de UV-beelden. Tieners vertonen reeds opmerkelijk onregelmatigheden op de UV-beelden. De aftekening van sproeten komt pas voor bij het opgroeien.